Fogászati kezelések

Professzionális fogtisztítás

A professzionális fogtisztítás a fog- és fogágybetegségek megelőzésének egyik fontos eleme. Egyik fontos része a fogkő eltávolítása. A professzionális fogtisztítás, azonban nem csak a fogkő eltávolítását jeleneti. A kezelés több lépésből áll.

Első lépésben speciális ultrahangos készülékkel eltávolításra kerül a még meg nem szilárdult lepedék és a már ásványosodott fogkő, valamint a fogak felszínére tapadt felrakódások, elszíneződések. Ezt követően vékony, precíz kézi eszközöket alkalmazva jutunk be az ultrahangos készülék számára elérhetetlen területekre: íny alatti régiók, szoros fogközök. A felrakódások eltávolítása után elhagyhatatlan lépés a fogfelszínek simára polírozása. Ezzel hátráltatjuk az újabb lepedék megtapadását és könnyítjük az otthoni szájápolás körülményeit. Ennek érdekében az összes fogfelszínt (beleértve a fogpótlásokat, a koronákat, a tömések felületeit és széleit) víz és porlasztott só, vagy egy forgófejű polírozó eszköz segítségével simára, fényesre polírozzuk. Végül a fogzománc védelme érdekében, egy speciális zománcerősítő ecseteléssel kezeljük a fogak felszínét. Így ellenállóbbá tehetjük a fogakat savhatásokkal (tehát szuvasodással) szemben.  A kezelés alkalmával tanácsot kérhet arra vonatkozólag, hogyan tisztítsa helyesen fogait, hogyan javítson száj- és fogápolási szokásain.

Általában évente két alkalommal javasolt a professzionális fogtisztítás. Bármilyen tökéletesnek is gondoljuk fogápolási technikánkat, a félévente esedékes fogorvosi ellenőrzés alkalmával érdemes a professzionális fogtisztítást is rutinszerűen betervezni.

Ne legyenek illúzióink: hiába tisztítjuk fogunkat helyesen és rendszeresen, a 100%-osan tökéletes otthoni fogtisztítás általában nem valósul meg. A legtökéletesebb fogsornak is akadnak nehezen hozzáférhető területei, melyeket a legügyesebb kezűek sem tudnak maguknak teljesen megtisztítani. Így a fogkő, azaz a fog felszínén lerakódó és kikristályosodó szennyeződés legtöbbször utat talál magának.

Ezért még akkor sem feledkezhetünk el arról, hogy rendszeresen eltávolíttassuk a fogköveinket, ha egyébként pontosan és következetesen betartottuk az otthoni fogtisztítás szabályait. A fogkő ráadásul egy olyan elmeszesedett lepedékréteg, amely igen erősen tapad a foghoz, ezért házi „praktikákkal” nemlehetséges megszabadulni tőle.

Azoknál a pácienseknél, akik fogkövesedésre és íngyulladásra hajlamosak, a kezelést gyakrabban, akár 3-4 havonta indokolt elvégezni. Ezt a döntés mindig egyénre szabottan kell meghozni. A fogkő kialakulásában fontos szerepe van az örökletes tényezőknek, az otthoni szájhigiéniás szokásoknak és az életmódnak (pl. dohányzás, kávéfogyasztás kifejezett hajlamosító tényezők). Életmódváltástól függően tehát változhat a kezelés gyakoriságának szükségessége.

Sok esetben nem is tudjuk, hogy fogkövünk van, ugyanis a fogkő nem mindig látszik. Az ételmaradékok azonban átlátszó, vékony réteget alkotnak a fog felszínén, amely igen hamar megkeményedik.

A fogakon megjelenő sárgás elszíneződés már egyértelműen a fogkő megjelenését jelzi. A sárga fogak pedig nem csak esztétikailag jelentenek problémát, de a lerakódás fertőzésveszéllyel is jár, mivel baktériumok tapadnak meg rajta. A fogkő a rossz leheletért is felelős, hiszen a fogakon gyakorlatilag állandóan egy baktériumtelepet „hordozunk” magunkkal, amely kellemetlen szagot áraszt.

Maga a fogtisztító kezelés fájdalommentes, bár egyéni ingerküszöbtől függően kisebb-nagyobb kényelmetlenséggel járhat. Érzéstelenítő használata rendszerint nem szükséges. A kezelés átlagos időtartalma körülbelül 45 perc. A dentálhigiénés kezelés a fogakra és az ínyre teljesen veszélytelen. A kezelés után átmeneti hidegérzékenység fordulhat elő, mivel a fogakon megtapadó fogkőréteg szigetelőként viselkedik. A megtisztított fogfelszínek érzékenysége rendszerint egy-két nap alatt magától megszűnik. A tisztítást követően teljesen normális jelenég az enyhe ínyérzékenység, esetleg a minimális ínyvérzés fogmosás alkalmával. A fogkő ínygyulladást okoz, a gyulladt íny pedig érzékeny, vérzik. A gyulladást kiváltó fogkő eltávolítása után néhány nap elteltével tud csak a fogíny teljesen meggyógyulni és megnyugodni. Ehhez azonban elengedhetetlen az alapos szájápolás! Akkor is, ha ez közvetlenül a professzionális tisztítás után picit kellemetlen. Elégtelen tisztítás esetén hamar megtapad az újabb lepedék, benne a kórokozó baktériumokkal.

A rendszeres professzionális fogtisztítás elmulasztásának komoly szövődményei lehetnek!

A fogak felszínén létrejövő lepedék és a fogkő tehető a leginkább felelőssé a fogínygyulladásért. Ha a fogkövet nem távolíttatjuk el rendszeresen és a gyulladás folyamatosan fennáll, akkor az íny idővel visszahúzódik, elvékonyodik és elsorvad. A fogkő miatt gyulladt íny és a fogak között úgynevezett tasakok, azaz üregek alakulnak ki, melyek otthoni fogápolás keretein belül akár teljesen hozzáférhetetlenek lehetnek. Ez további kóros baktériumtelepek megtelepedését jelenti. Ráadásul a folyamatosan fennálló gyulladás és kóros baktériumjelenlét góc a szervezetben. Ez különböző gócbetegségek (pl. immunrendszer gyengülése, bőrproblémák, hajhullás, ízületi problémák, koraszülés, szívbelhártyagyulladás) kialakulásához járulhat hozzá.

Súlyos esetben a gyulladás a foggyökerek mentén ráterjed az állkapocs-csontokra, a fogak idővel meglazulnak, mozogni kezdenek, érzékenyekké válnak. Végül az is megeshet, hogy elveszítjük az egyébként akár szuvasodásmentes fogainkat.